Afscheid nemen van uw medewerker

Het afscheid nemen van een niet of slecht functionerende medewerker is voor werkgevers soms één van de moeilijkste dingen die er is. Maar dat is het niet alleen voor de werkgever. Ook voor de werknemer kan afscheid nemen van zijn werkgever pijnlijk zijn.  Het is een zorgvuldig proces met veel juridische en emotionele aspecten. Om te voorkomen dat werkgever en werknemer voor de rechtbank eindigen kan outplacement uitkomst bieden.

HR-managers zien het daadwerkelijk ontslaan van een werknemer vaak als een moeilijk obstakel. Vooral omdat zij vaak de taak hebben om binnen een kort tijdsbestek en zonder juridische strijd of slechte pers het ontslag af te dwingen. Wanneer een werknemer te horen krijgt dat hij ontslagen wordt komt deze vaak in een roller coaster van emoties, angst, wanhoop en boosheid terecht.

Een belangrijk moment bij het ontslaan van een medewerker is het eerste exitinterview. Bij dit gesprek heeft de HR-manager de mogelijkheid het verdere verloop van het proces aanzienlijk te beïnvloeden. Daarom is de voorbereiding van en het definiëren van een duidelijke strategie van centraal belang: een goede argumentatie van de waarom vraag en een respectvolle omgang is van essentieel belang voor (latere) acceptatie van het ontslag.

Tijdens dit gesprek komt vaak ook de transitievergoeding en de inzet van outplacement aan de orde. Een transitie of ontslagvergoeding dient als compensatie voor het verlies van een baan, maar is ook in het leven geroepen voor het inkopen van (om)scholing en of een outplacementtraject. De transitievergoeding is wettelijk vastgesteld en de hoogte ervan is afhankelijk van leeftijd en het aantal dienstjaren.

https://www.outplacementverzekering.nl