Wanneer je al jarenlang werkzaam bent als docent, is het niet zo gek dat je wel eens wat minder uitdaging hebt. Misschien zit je in een sleur, maar ben je tevreden met je baan, maar weet jij niet precies hoe de uitdaging terug in je leven kan worden gebracht. Je kunt als docent natuurlijk focussen op cursussen om de lesstof actueel te houden en een moderne docent te blijven, maar ook kun je je als docent ook eens gaan focussen op het coachende aspect. Een docent als coach, klinkt al heel erg modern, maar het is misschien nog wel eens belangrijker, dan je van te voren zou verwachten. Hoe kun je leerlingen coachen?Een docent die zich mede richt op het leerlingen coachen, probeert kinderen naast het geheel van de klas, ook individueel te bekijken. Op deze manier valt er niemand weg en is er aandacht voor iedere leerling. Er wordt met name ingezoomd op de kwaliteiten van deze leerling. Door het stellen van vragen, gaan de docent en de leerling samen deze kwaliteiten reflecteren en krijgt de leerling veel meer zelfkennis. Deze interactie hoeft niet alleen tussen de docent en de leerling plaats te vinden, maar ook leerlingen onderling kunnen deze punten samen benoemen en hierop reflecteren. Positieve feedback doet wonderenEr wordt tijdens het reflecteren gekeken naar de eigenschappen en kwaliteiten die de leerling heeft die al hartstikke goed zijn en het is hierbij ook belangrijk dat de docent de leerling complimenten geeft, zodat de leerling weet dat hij of zij goed bezig is en hierdoor misschien een boost krijgt om het ook goed te blijven doen. Door deze positieve impulsen wordt de leerling enthousiast en dat heeft positieve effecten. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat de leerling goed kan schrijven en je de leerling hier vervolgens over complimenteert, dan kun je een opdracht geven die iets lastiger is, dan gaat de leerling met de boost in de rug bezig met de nieuwe opdracht en durft dit met zelfvertrouwen aan te gaan. Ook ontwikkelpunten zijn belangrijkDoor te blijven reflecteren op wat er goed gaat en wat misschien een verbeterpunt is, wordt het niet als fout gezien, maar als een ontwikkelpunt. Dit woord heeft een minder negatieve lading voor de leerling en daarom is het minder vervelend om hier dan ook mee bezig te zijn. Door zich bewust te zijn van eigen kunnen, kan een leerling zich beter focussen op wat hij of zij goed kan en is het interessanter om beter te willen worden in zo’n ontwikkelpunt. |