Connect2Success
Image default
Dienstverlening

Online vs. Offline

Sinds het internet in 1993 beschikbaar werd voor iedereen maken bedrijven gretig gebruik van het nieuwe medium. Pizza Hut was het eerste bedrijf wat een product verkocht via het world wide web en sindsdien volgde velen. De grootste webshop van Nederland is Bol.com, dit bedrijf is in 1999 begonnen. De traditionele fysieke winkels hebben moeite om te concurreren tegen het almachtige internet. Niet gek ook want het is ontzettend makkelijk om producten te bestellen vanuit je luie stoel. Toch is er nog hoop voor traditionele winkel.

De drempel om een webshop te starten is niet erg hoog, per jaar komen er ongeveer 6500 online winkels bij, een populair product voor deze webshops is kleding. Dit is dan ook in de offline kledingmarkt te merken die in 2012 alleen al een krimp van 5,2 procent doormaakte. Dit komt door verschillende factoren, sommige winkels switchen van offline naar online, of ze besluiten voor een multichannelstrategie te kiezen. Toch willen consumenten graag hun kleding passen en voelen dus dat is een groot voordeel van offline winkelen.

Het grote voordeel voor webshops is dat zij zeer gemakkelijk allerlei statistieken beschikbaar hebben door het programma Google Analytics. Dit is een gratis programma wat sinds 2005 verkrijgbaar is en maakt het mogelijk om statistieken zoals bezoekers, route en bouncerate gemakkelijk te meten. Door deze gegevens kunnen webshops hun website gemakkelijk verbeteren, testen en optimaal inrichten om de wensen en behoeften van de klant perfect te kunnen vervullen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook bedrijven die gespecialiseerd zijn is offline retail analytics. Aan de hand van smartphones en Wi-Fi signalen wordt het mogelijk om gegevens op te meten zoals:

  • Passanten teller
  • Bezoekduur winkel
  • Heatmap winkel
  • Conversies vs bezoeken
  • Herhalings bezoeken
  • Winkelduur
  • Winkel route

Op deze manier is het dus voor fysieke winkels mogelijk om de winkel perfect aan te passen aan de behoefte van de klant, men kan gaan testen en zien waar verbeterpunten liggen.

http://www.crumbbase.nl/