Antwerpen, de op een na grootste en belangrijkste stad van België, is een belangrijke zeehaven, de geboorteplaats van Rubens en Van Dyck, een plaats met diepgewortelde vrijhandels-tradities. De allereerste handelsbeurzen verschenen hier, wat de stad een krachtige impuls gaf aan ontwikkeling en welvaart. Antwerpen zal de toerist verrassen met de prachtige Vlaamse renaissance en barok, vastgelegd in de gevels van de huizen van de handelsgilden van de stad, rijke collecties schilderijen verzameld in galerijen, evenals een overvloed aan moderne trends in mode en kunst. Wat er vandaag in Antwerpen gebeurt, is niet minder belangrijk en interessant dan het historisch erfgoed van de afgelopen eeuwen. Daarom ziet de stad er niet middeleeuws uit zoals Brugge, de straten combineren op harmonieuze wijze het verleden en het heden. De Grote Markt is een van de meest pittoreske pleinen van Antwerpen. De hoofdplaats in het architecturale ensemble wordt gegeven aan het stadhuis, de huizen van de koopmansgilden in Vlaamse renaissancestijl en de centrale Brabo-fontein. Veel historische gebouwen zijn bewaard gebleven uit de 16e eeuw. De fontein bekroond met een sculptuur van de mythische held Brabo, de overwinnaar van de boze reus en de kampioen van eerbetoon van ongelukkige mensen, verscheen aan het einde van de 19e eeuw. Het Stadhuis van Antwerpen is een historisch gebouw uit de 16e eeuw in Nederlandse renaissancestijl met gotische elementen, bekroond met standbeelden van vertegenwoordigers van de Habsburgse dynastie, de graven van Antwerpen en de hertogen van Brabant. Het stadhuis werd zwaar beschadigd tijdens de verovering van de stad door de Spanjaarden in de 16e eeuw, dus de interieurs dateren voor het grootste deel uit de 19e eeuw. Het stadhuis is een treffend voorbeeld van de originele architectuur van de Hollandse Renaissance. Een groep huizen tegenover het stadhuis, die jarenlang toebehoorde aan de verenigingen van handelaars en ambachtslieden van de stad. Er is het House of Old Scales, het House of Bochars, het House of the Large Crossbow en het House of Cloth Makers. De gildegebouwen werden in de 19e eeuw gebouwd in de beste tradities van de Renaissance. De puntdaken van de huizen zijn versierd met vergulde beeldjes, de voorgevels zijn versierd met een reeks lancetvensters en decoratieve elementen. Het treinstation, dat wordt erkend als een van de belangrijkste attracties van Antwerpen. Het staat meer dan eens in de top tien van mooiste treinstations ter wereld. Het gebouw werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd door de architect L. Delasenzeri. Dankzij de plechtige architectuur en de rijkdom van de geveldecoratie lijkt het station tegelijkertijd op een paleis en een kathedraal. Er werden meer dan 20 soorten marmer gebruikt om de interieurs te versieren. Kasteel Sten is een 13e-eeuws fort aan de rivier de Schelde. Het was toen bijna het enige stenen gebouw in de omgeving, de rest van de gebouwen was van hout. Tot in de 19e eeuw deed het kasteel dienst als gevangenis. Er wordt aangenomen dat het fort in de 9e eeuw door de Noormannen werd gelegd. In de twintigste eeuw werd op het kasteelplein een monument voor de gigantische Long Wapper opgericht. Dit personage is een populaire held van Antwerpse legendes, hij jaagt en vervolgt mensen en leidt ze naar de dood. De 14e eeuwse rooms-katholieke Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen, gebouwd in gotische stijl. Bouwwerkzaamheden worden nog steeds als onvolledig beschouwd. De kathedraal herbergt de werken van beroemde kunstenaars: Rubens, Van Veen, M. de Vos en J. De Baker. De klokkentoren staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. In de XV-XVI eeuw. het gebouw werd zwaar beschadigd tijdens anti-katholieke protesten. Het resultaat van deze onrust was de legalisatie van de protestantse tak van het christendom. Kerk van St. James in laatgotische stijl, gewijd aan de apostel James. In de eerste helft van de 15e eeuw stond op de plaats van de kerk een bescheiden kapel. In 1491 werd begonnen met de bouw van de tempel, maar halverwege de 18e eeuw waren ze nog steeds niet voltooid. De iconoclastische opstand van 1566 en andere kerkelijke onrust bemoeilijkten de bouw enorm. Het interieur van de tempel is gemaakt in barokstijl, van binnen zijn er een paar dozijn privéaltaren van beroemde burgers uit het verleden. Gotische Sint-Pauluskerk uit de 16e eeuw met barokke interieurs, opgetrokken op het plein voor de Antwerpse veemarkt (toen was het de buitenwijken van de stad). De kerk herbergt vele kunstwerken: kopieën van de schilderijen “Madonna van de Rozenkrans” van Caravaggio en “De geseling” van Rubens, doeken van meesters Jordaens en Van Dyck. Op het grondgebied van de tempel worden concerten van klassieke muziek gehouden, waarbij een oud orgel uit de 17e eeuw betrokken is. Kerk van St. Carlo Borromeo in de weelderige barokstijl, gebouwd in de 17e eeuw ter ere van de onschendbaarheid en het uithoudingsvermogen van het katholieke geloof. De constructie moest de versterkte protestanten de kracht van de “waarheid van religie” en de onmogelijkheid van de val ervan demonstreren. De façade, het hoofdaltaar en het interieur zijn ontworpen met medewerking van P. Rubens zelf. Er werd zoveel aan de bouw uitgegeven dat zelfs de paus zich schaamde. Aan het begin van de 18e eeuw ging het grootste deel van de originele versiering verloren als gevolg van een brand. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten is een van de mooiste musea van België met een rijke en unieke collectie. De expositie bevat werken van zowel lokale kunstenaars als kunstenaars uit andere Europese landen. Het museum werd opgericht in het begin van de 19e eeuw met medewerking van het Antwerpse Schildersgilde. Burgemeester Van Ertborn leverde een onschatbare bijdrage aan de aanvulling van de fondsen – in het midden van de 19e eeuw schonk hij 141 schilderijen aan de galerie, waaronder veel werken van Vlaamse schilders. Museum Plantin-Moretus is gevestigd in een 16e-eeuwse drukkerij. De expositie vertelt de geschiedenis van de opkomst en ontwikkeling van boekdrukkunst en typografie in Antwerpen. Het museum heeft een unieke bibliotheek met gedrukte boeken van meer dan 400 jaar oud. De collectie bestaat uit antieke drukpersen en lettertypen. Het museum werd opgericht in 1877 en vernoemd naar twee eigenaren van de drukkerij – H. Plantin en E. Moretus. De collectie van het Modemuseum vertelt over de geschiedenis van de ontwikkeling van de Europese mode, van de middeleeuwen tot heden. Het museumfonds bevat meer dan 25 duizend verschillende kostuums, jurken, korsetten, hoeden en andere accessoires. Een aparte plaats wordt ingenomen door een tentoonstelling met werken van hedendaagse ontwerpers. Voor kinderen worden vaak feesten en interessante masterclasses georganiseerd op het grondgebied van het museum. Museum Mayer van den Berg – een tentoonstelling georganiseerd vanuit de privécollectie van de koopman Mayer, die halverwege de 19e eeuw in Antwerpen woonde. Na zijn vroege dood werden de schilderijen aan de stad geschonken (dit was het testament van de moeder van de koopman Henrietta Mayer). Naast de exposities ging een speciaal gebouw, gebouwd met geld van de familie Mayer, in openbaar gebruik. In deze kamer is het museum gevestigd. Het MAS Museum is een modern gebouw uit 2011 dat een kunstgalerie en een museum voor scheepvaartmaatschappijen herbergt. De structuur is een kubus van rood zandsteen met rechte rijen glazen galerijen. In dit stadium is er een actieve vorming van museumfondsen via privécollecties en de aankoop van kunstwerken op veilingen. Eerder in de 16e eeuw was het Huis van Duitse Kooplieden gevestigd op de plaats van het MAS Museum, maar het gebouw raakte geleidelijk in verval, in de 19e eeuw werd het afgebroken. Huismuseum van de beroemde kunstenaar P. Rubens, een van de meest bezochte attracties van Antwerpen. Het museum toont zowel de doeken van de meester zelf als de werken van zijn studenten – E. Van Dyck en J. Jordaens. Het huis is ingericht met antiek meubilair uit de 17e eeuw, interieurs zijn ingericht in barokstijl. In 1937 ging het gebouw over in stadseigendom en werd het volledig gerestaureerd en opnieuw opgebouwd. The Butchers ‘House is een 16e-eeuws gebouw dat toebehoorde aan het Vleesgilde. Het gebouw lijkt op een streng en ontoegankelijk kasteel met dikke muren. Het huis is gemaakt van rode baksteen, versierd met lancetvensters en “gotische” torens. Het Slagersgilde was erg rijk, dus ze konden het zich veroorloven om zo’n groots gebouw te bouwen. Aan het einde van de 18e eeuw ontbond het stadsbestuur het gilde en nam het huis weg. Stadszoo Antwerpen, gelegen nabij het treinstation. Het wordt beschouwd als een van de oudste in Europa. De dierentuin herbergt ongeveer 770 diersoorten (meer dan 5 duizend individuen). Er zijn interessante architectonische monumenten op het grondgebied, die kunnen worden aangemerkt als historisch erfgoed. Al 169 jaar van haar bestaan breidt de Antwerpse Zoo haar oppervlakte uit met 10 hectare. Meir Street is een van de hoofdstraten die toeristen hebben gekozen. Er zijn hier veel historische bezienswaardigheden, dure winkels en prestigieuze hotels. In de Meirstraat is het tijdens het hoogseizoen altijd lawaaierig van een groot aantal mensen. In de 16e eeuw verscheen hier het allereerste beursgebouw ter wereld. De overheersende bouwstijl van het gebouw is barok. Antwerpen is het centrum van de Europese diamanthandel. De stad heeft zijn eigen Diamond Quarter, waar honderden werkplaatsen, vier handelsbeurzen en vele winkels zijn gevestigd. Bezoekers krijgen een groot aantal diamanten aangeboden met verschillende gewichten, kleuren en vormen. Prijzen beginnen van redelijk democratisch en gaan tot fabelachtig hoog voor unieke edelstenen. Een grote Europese haven, die qua vrachtvervoer op de tweede plaats komt na de Rotterdamse haven. De haven ligt op 90 km afstand. van de Noordzee aan de monding van de Schelde. Enkele honderden kranen en tientallen dokken bedienen continu schepen van over de hele wereld. De haven van Antwerpen is via een netwerk van kanalen verbonden met vele regio’s in België en Frankrijk, evenals met de Rijn.
|
https://www.dergatsjev.be/2020/08/antwerpen-toerisme-activiteiten-meir.html |
