Leads verkrijgen via het internet

Het internet biedt marketeers een heel scala aan verschillende consumenten die verschillende soorten online informatie zoeken, waaruit marketeers leads (zie: hier) distilleren. Internet consumenten verschillen van traditionele ‘offline’ consumenten in hun koopbenadering en respons op marketing. In het internettijdperk gaat het uitwisselingsproces vooral uit van de klant, die er ook meer greep op heeft en mondiger is geworden.

Leads en social media

Waarbij de klant de mogelijkheid heeft om grieven te uiten op diverse platformen, forums of social media. Traditionele marketing wendt zich tot een enigszins passief publiek, online marketing richt zich daarentegen tot mensen die actief websites opzoeken en kiezen welke marketinginformatie ze in welke situatie willen ontvangen over welke producten. De nieuwe wereld van online marketing vraagt dus om nieuwe marketingbenaderingen. Dit zorgt ervoor dat marketeers zich moeten bijscholen om de nieuwe consument te begrijpen. Daarbij is er een verschil tussen B2B(business-to-business) en B2C (business-to-consumer) klanten te onderscheiden. In de algemene pers krijgen de B2C-websites de meeste aandacht, maar de omzet van consumentengoederen valt in het niet bij B2B (business-to-business) e-commerce. Bedrijven gebruiken B2B-handelsnetwerken, veilingsites, loco-transacties, online productcatalogi, ruilsites en andere online middelen om nieuwe klanten te bereiken, huidige klanten effectiever te bedienen, het koopproces efficiënter te maken en betere prijzen te bieden.

B2B leads

De meeste grote business-to-business marketeers bieden nu online diensten voor product informatie, klantaankoop en klantenservice. e-Commerce bedrijven kunnen meer doen dan alleen online producten en diensten verkopen, ze kunnen via internet ook sterkere relaties opbouwen met belangrijke zakelijke klanten. Inkopers kunnen bijvoorbeeld de online product catalogi van engineeringgroep ABB bezoeken, uitvoerige beschrijvingen van de producten en oplossingen van ABB selecteren, verkoop en leveringsvoorwaarden bekijken, service-informatie opvragen en overleggen met medewerkers. Enkele grote bedrijven doen dit om klanten effectiever te bedienen. Ze proberen bijna al hun zaken via het web te doen. Zo ook Cisco, de fabrikant van netwerkapparatuur en software, krijgt 80 procent van zijn bestellingen via internet. Dus leads via het internet werven, werkt!

Meer informatie: http://www.virgoleads.com